پرجمعیت ترین شهرهای دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟
نوشته شده توسط : محبوبه

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟

 

 جمعیت ترین شهرهای دنیا را در این مطلب فهرست کرده‌ایم. تعداد زیادی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان در کشور چین قرار دارند.

 

 

 

برخی شهرهای دنیا تعداد زیادی انسان را در خود جای داده‌اند. طبق انتظار، پرجمعیت ترین شهرهای دنیا در پرجمعیت ترین کشور دنیا یعنی چین قرار گرفته‌اند. تعداد قابل توجهی از این شهرها نیز در قاره آسیا واقع شده‌اند. نام‌هایی که در این مطلب مشاهده می‌کنید، در واقع یک کلان شهر محسوب می‌شوند. این مطلب به مرور زمان تکمیل شده و جزئیات بیشتری به آن افزوده خواهد شد.

 

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا

سه رتبه نخست در این فهرست در اختیار شهرهایی از کشور چین قرار دارند. شهرهایی همچون چونگ کینگ و شانگهای یک مگاسیتی محسوب شده و کل دنیا از نحوه مدیریت آن‌ها شگفت‌زده شده‌اند! به راستی شهری با داشتن 30 میلیون یا 24 میلیون نفر جمعیت را چطور می‌توان مدیریت کرد؟ با در نظر گرفتن این موضوعات بهتر می‌توان به دلیل رشد بسیار خوب و با سرعت بالای چین در دنیای اقتصاد پی برد. در مطلب بررسی بزرگترین اقتصادهای جهان دریافتیم چین به زودی رتبه نخست آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا را خواهد گرفت.

 

چونگ کینگ | 30 میلیون نفر

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا

 

جمعیت و مساحت شهر چونگ کینگ باورنکردنی است! این شهر مساحتی برابر 82 هزار کیلومتر مربع داشته و نزدیک به 30 میلیون نفر را در خود جای داده است. چونگ کینگ یکی از چهار شهرداری است که به صورت مستقیم توسط دولت مرکزی جمهوری خلق چین اداره می‌شود. گفتنی است سه مورد دیگر پکن، شانگهای و تیانجین هستند. این شهر همچنین تنها منطقه‌ اصلی است که از ساحل فاصله زیادی دارد.

 

تور باکو

 تور زمینی باکو

رزرو هتل در باکو

اجاره اچارتمان مبله در باکو

شهر نام برده در ابعاد کشورهای متعددی همچون اطریش است! چونگ کینگ شهری به همین نام به همراه تعدادی شهر غیر متصل را تشکیل می‌دهد. می‌توان آن‌ها را به نوعی حومه چونگ کینگ دانست، اما در هر صورت، این یک استان نبوده و تحت یک شهرداری واحد اداره می‌شود. البته از چند دیدگاه شاید نتوان اینجا را اولین رتبه در پرجمعیت ترین شهرهای دنیا اعلام کرد،‌ اما با در نظر گرفتن اداره سرتاسر منطقه دارای 82 هزار کیلومتر مربع مساحت و 30 میلیون نفر جمعیت توسط یک شهرداری، چونگ کینگ یک مگاسیتی واقعی است!

 

شانگهای | 24 میلیون نفر

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا

 

در فهرست پرجمعیت ترین شهرهای دنیا دومین گزینه نیز به شهر چین تعلق دارد. از هر دیدگاه، اینجا واقعا پرجمعیت‌ ترین شهر دنیا است! مساحت آن بالغ بر 6 هزار کیلومتر مربع بوده و 24 میلیون نفر در شهر نام برده زنده می‌کنند. همانند ترکیه که آنکارا پایتخت آن محسوب شده، ولی استانبول مهمترین شهر است‌، در چین نیز با وجود انتخاب پکن به عنوان پایتخت، شانگهای مهمترین شهر به شمار می‌رود. البته خود پکن نیز در زمره پرجمعیت ترین شهرهای دنیا قرار دارد.

 

شانگهای نه تنها قلب اقتصادی چین، بلکه یک مرکز اقتصادی جهانی به شمار رفته و بندر آن پرترددترین بندر کانتینر دنیا محسوب می‌شود. مجددا همانند استانبول که توسط تنگه بسفر به دو نیم تقسیم شده است، شانگهای نیز توسط یک رودخانه دو تکه می‌شود. در مطلب بهترین جاذبه های گردشگری شانگهای چین به نکات مهمی درباره این شهر اشاره کردیم.

 

پکن | 21 میلیون نفر

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا

 

از نظر ترافیک تعداد مسافر، فرودگاه بین المللی پکن دومین فرودگاه پرتردد در دنیا محسوب می‌شود. پکن نه تنها دومین شهر پرجمعیت چین شناخته می‌شود، بلکه در فهرست پرجمعیت ترین شهرهای دنیا نیز در رده دوم قرار می‌گیرد. اگر شانگهای قلب اقتصادی چین است، از پکن باید به عنوان مرکز سیاسی، فرهنگی و آموزشی این کشور یاد کرد.

 

پکن پیشینه تاریخی زیادی داشته و از حدود 3 هزار سال پیش، یعنی هزار سال قبل از میلاد مسیح، انسان‌هایی در آن ساکن بوده‌اند. در طول تاریخ، امپراطوری‌های متعددی آن را به عنوان پایتخت برگزیده‌اند. کمتر شهری در دنیا طی بازه‌های زمانی طولانی و متعدد مقر سیاسی و اصلی حکومت‌های مختلف بوده است. همین موضوع سبب شده جاذبه‌های باستانی و گردشگری متعددی در پکن وجود داشته باشد.

 

مساحت پکن باورنکردنی است! این شهر نزدیک به 16 هزار کیلومتر مربع وسعت داشته و حدود سه برابر شهر عظیمی همچون شانگهای است. برای مقایسه باید بدانید مساحت شهر تهران به این بزرگی فقط 732 کیلومتر مربع است. به این ترتیب پکن، 22 برابر تهران محسوب می‌شود!

 

بمبئی | 19 میلیون نفر

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا

 

جدا کردن مرز بین شهرها و حومه آن‌ها بسیار دشوار است. در شهر بمبئی هند به تنهایی 13 میلیون نفر زندگی می‌کنند،‌ اما با در نظر گرفتن حومه آن، جمعیت به 19 میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد. در مقایسه با سایر پرجمعیت ترین شهرهای دنیا حومه شهر بمبئی فشرده‌تر بوده و فاصله کمتری با مرکز شهر دارد، به همین دلیل برخلاف لاگوس، جمعیت حومه را نیز با خود بمبئی حساب کردیم.

 

معنی بمبئی در زبان هندی ساحل خوب است. این نام در زمان استعمار شهر توسط پرتغال روی آن نهاده شد. در سال 1996 نام شهر به مومبای تغییر پیدا کرد که نام یکی از خدایان زن هندو به شمار می‌رود. مساحت شهر به تنهایی 600 کیلومتر مربع است. یعنی نزدیک به 13 میلیون نفر در مساحتی کوچکتر از شهر تهران زندگی می‌کنند. سایر پرجمعیت ترین شهرهای دنیا که تا اینجا شناختیم مساحت زیادی داشته و حداقل 8 الی 9 برابر کلان شهری همچون تهران بوده‌اند.

 

لاگوس | 16 میلیون نفر

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا

 

در مساحت حدود 1200 کیلومتر مربعی شهر لاگوس نیجریه نزدیک به 16 میلیون نفر زندگی می‌کنند. با در نظر گرفتن جمعیت نواحی حومه شهر این نرخ به 21 میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند. در هر صورت، لاگوس جزو پرجمعیت ترین شهرهای دنیا است! لاگوس پیشتر پایتخت نیجریه بود،‌ اما اکنون فقط به عنوان یک شهر بندری بسیار مهم در این کشور شناخته می‌شود.

 

لاگوس بعد از ادغام نیجریه در سال 1915 میلادی، تبدیل به پایتخت کشور شد. حتی پس از تشکیل ایالت لاگوس نیز به عنوان مرکز آن شناخته شد. البته مرکز ایالت نام برده در سال 1976 منتقل شد. در سال 1991 نیز آبوجا تبدیل به پایتخت شد. بسیاری از لاگوس به عنوان یک شهر یاد می‌کنند، اما لاگوس امروزی، در واقع یک منطقه شهری متشکل شده از چندین شهر بوده و از دولت محلی متشکل می‌شود. با این احتساب، جمعیت 21 میلیون نفری آن در حد شانگهای بوده و بعد از سه شهر پرجمعیت چین، پرجمعیت ترین شهر دنیا به شمار می‌رود.

 

استانبول | 15 میلیون نفر

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا

 

مهمترین شهر کشور همسایه ما، ترکیه، جزو پرجمعیت ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود. اینجا مرکز اقتصادی و فرهنگی کشور است. جمعیت شهر آنکارا پایتخت ترکیه به مراتب کمتر بوده و به حدود 5 میلیون نفر می‌رسد. یکی از نکات مهم درباره این شهر، قرارگیری آن در دو قاره است؛ تنگه بسفر شهر استانبول را به دو تکه تقسیم کرده و در واقع مرز قاره آسیا و اروپا محسوب می‌شود. از نظر تعداد گردشگر، اینجا سومین شهر توریستی پرتردد دنیا به شمار می‌رود.

 

استانبول یا همان قسطنطنیه سابق، مقر اصلی حکومت امپراطوری روم شرقی بوده و به همین دلیل آثار باستانی زیادی از هزاران سال پیش، از روم باستان، در آن به جا مانده است. کنستانتین یکم (کنستانتین کبیر) که دوره حکومت وی به 1700 سال پیش برمی‌گردد، شهر نام برده را به عنوان مقر اصلی حکومت بیزانس (روم شرقی) انتخاب کرد. حتی امپراطوری عثمانی نیز این شهر را به عنوان پایتخت انتخاب کرد.

 

بعد از تشکیل جمهوری ترکیه در ادامه فروپاشی امپراطوری عثمانی، پایتخت به آنکارا تغییر یافت تا مرکز سیاسی جدا شود. بدون این کار، اداره شهر بزرگ و پررفت و آمدی همچون استانبول بسیار دشوار بود! مساحت استانبول بالغ بر 5.5 هزار کیلومتر مربع بوده و چیزی حدود 8 برابر تهران است. اگر به تور استانبول رفته باشید، عظمت و گستردگی این شهر شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

کراچی | 14.9 میلیون نفر

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا

 

با اختلافی چند صد هزار نفری، کراچی در فهرست پرجمعیت ترین شهرهای دنیا پشت سر استانبول قرار می‌گیرد. پایتخت پاکستان نزدیک به 15 میلیون نفر ساکن دارد. اینجا مرکز مالی و بازرگانی و همچنین بزرگ‌ترین بندر پاکستان محسوب می‌شود. در مقایسه با سایر پرجمعیت ترین شهرهای دنیا که تا اینجا نام بردیم، کراچی دارای وضعیت نامناسب‌تری است، به طوری که دولت در تلاش است تا از گسترش بیشتر آن جلوگیری کند؛ کراچی اکنون تبدیل به کلان شهری بسیار شلوغ و آلوده شده است.

 

توکیو | 14 میلیون نفر

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا

 

مساحت خود شهر توکیو، پایتخت ژاپن، برابر 2200 کیلومتر مربع بوده و محل زندگی نزدیک به 14 میلیون نفر محسوب می‌شود. با در نظر گرفتن جمعیت حومه آن، توکیو با اختلافی بسیار بالا از چونگ کینگ در بالای لیست پرجمعیت ترین شهرهای دنیا قرار می‌گیرد. می‌توانستیم توکیو را نیز در ابتدای فهرست قرار دهیم، اما در هر صورت، با در نظر گرفتن نحوه اداره منطقه، جدا کردن شهر اصلی از حومه منطقی‌تر به نظر رسید. با در نظر گرفتن ساکنان سرتاسر محیط پیرامون پایتخت ژاپن، جمعیت آن بالغ بر 40 میلیون نفر است!

 

عنوان بزرگترین اقتصاد شهری جهان به توکیو داده شده است. فراموش نکنید بعد از آمریکا و ژاپن و بالاتر از آلمان، ژاپن سومین قدرت اقتصادی بزرگ دنیا است. توکیو در طول تاریخ چندین مرتبه به خاطر زلزله، آتش سوزی یا جنگ به شدت ویران و تخریب شده است، اما مردمان سخت‌کوش ژاپنی، هر مرتبه آن را زیباتر از قبل بنا کرده‌اند. متاسفانه این اتفاقات سبب شده با وجود پیشینه تاریخی بالای این شهر، کمتر جاذبه باستانی در آن وجود داشته باشد. در نتیجه در مقایسه با سایر پرجمعیت ترین شهرهای دنیا مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

 

شنژن | 12.5 میلیون نفر

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا

 

مجددا یکی دیگر از پرجمعیت ترین شهرهای دنیا به چین تعلق دارد. در مقایسه با دیگر شهرهای چین، شنژن بیشتر به هنگ کنگ نزدیک است. شنژن را با عنوان دره سیلیکون چین می‌شناسند، چرا که شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی زیادی درونش وجود دارد.

 

مسکو | 12 میلیون نفر

پرجمعیت ترین شهرهای دنیا

 

پایتخت روسیه نیز در زمره پرجمعیت ترین شهرهای دنیا قرار می‌گیرد. 12 میلیون نفر جمعیت آن در مساحتی 2500 کیلومتر مربعی زندگی می‌کنند. در قاره اروپا، روسیه پرجمعیت‌ترین شهر به شمار می‌رود. اینجا نه تنها پایتخت و مرکز سیاسی، بلکه مقر اقتصادی، مذهبی، تاریخی، مالی، آموزشی و ترابری روسیه نیز محسوب می‌شود. یعنی مسکو از هر نظر، مهمترین شهر روسیه است. حتی در دوران اتحاد جماهیر شوروی، که بی‌شمار کشور مستقل کنونی را در بر داشت، مسکو همچنان مرکز فرماندهی و پایتخت بود.





:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: